O filtru pevných částic

Filtr pevných částic je možné čistit třemi způsoby. Aktivní regenerace, pasivní regenerace a nucená regenerace.

Pasivní regenerace nastává samovolně, když podmínky při jízdě umožní spalování usazených částic. Jedná se o delší plynulou jízdu při vyšších otáčkách. Takovéto jízdy můžeme dosáhnout např. při jízdě po dálnici, kdy si auto vyhodnotí, že je ten pravý čas pro vypálení. Bohužel na českých dálnicích při častém omezování rychlosti, velkém provozu a zácpách je pro auto složité si tuto možnost vyhodnotit.

Pokud nenastane pasivní regenerace je zde regenerace aktivní, která nastává cca každých 500-1500 km. Řídící jednotka vozu by měla tuto regeneraci automaticky spustit, teplota je uměle navýšena až na 600 stupňů a dochází tak k vypálení usazenin ve filtru. S najetými kilometry se tyto intervaly snižují a je potřeba mnoho splněných podmínek, aby aktivní regenerace nastala. Podmínky jako správná funkčnost katalyzátoru, váhy vzduchu, vstřikovačů, turba, senzorů teploty a mnoho dalších. Pokud je něco v nepořádku, aktivní regenerace nenastane a filtr se ucpe. Karbon se neusazuje pouze ve filtru pevných částic, ale i na výše zmíněných součástkách jako katalyzátor, turbo, vstřikovače, lambda sonda atd. a zamezuje tak správné funkčnosti.

Pokud se filtr sám nevypálí nezbývá nám nic jiného než přejít na třetí možnou regeneraci a tou je nucená regenerace. Tato regenerace je možná pouze jediným způsobem – přes diagnostiku v servisu zapnout nucenou regeneraci a ta uměle vytvoří podmínky, zvýší teplotu a vypálí ucpaný filtr. Ale nevyřeší nám problém na jiných součástkách (již zmíněné vstřikovače, lambda sonda, turbo, katalyzátor atd.) a je velmi pravděpodobné, že opět nedojde k regeneraci pasivní či aktivní.

Naší cestou vytváříme stejné podmínky jako regenerace nucená s tím rozdílem, že naše čištění se netýká pouze filtru pevných částic, ale čištění začíná již ve spalovací komoře. Čistíme tak vstřikovače, sedla ventilů, EGR ventil, turbo, lambda sondu, katalyzátor a filtr pevných částic.